Rynek Infrastruktury
Na Śląsku mamy do czynienia z powtórką z Warmii i Mazur i przetargiem na DK-16. Ponownie w przetargu startuje jedna firma i ponownie słyszymy o dwa razy wyższej zaproponowanej cenie. Intercor zaoferował za dokończenie budowy autostrady kwotę 49,779 mln zł, podczas gdy inwestor ogłosił bezpośrednio przed otwarciem ofert, że na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć kwotę 27,260 mln zł.
To już kolejna przetargowa porażka GDDKiA w sierpniu. I kolejna, która dotyczy dokończenia inwestycji po firmie Alpine Bau, która została wyrzucona z wszystkich drogowych kontraktów w Polsce. W połowie miesiąca GDDKiA w Olsztynie informowała, że kontynuacją budowy drogi krajowej nr 16 z Biskupca do Borek Wielkich zainteresowany jest tylko Strabag. Zaoferował on kwotę 48,9 mln zł, podczas gdy szacunki GDDKiA to 23,1 mln zł za wykonanie zadania.
Według Jacka Osińskiego, eksperta ZDG TOR, znikome zainteresowanie przetargiem na inwestycję po Alpine Bau na Warmii i Mazurach wynikało z tego, że GDDKiA postawiła surowe warunki dokończenia kontraktu. Wysoka cena, jaka została zaproponowana wynika zapewne z chęci zapewnienia przez firmę dodatniego wyniku finansowego przy realizacji przedsięwzięcia. Podobnymi względami mogła kierować się firma Intercor składając ofertę na dokończenie autostrady A1.
Pod koniec czerwca GDDKiA wybrała wykonawcę programu naprawczego mostu MA-532 w Mszanie. Została nim firma Intercor z Zawiercia, która za realizację naprawy otrzyma ponad 55 mln zł. Program naprawczy został wdrożony z uwagi na awarie wynikłe w trakcie realizacji budowy obiektu. W międzyczasie zostanie przeprowadzona procedura przetargowa zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych na dokończenie całego odcinka autostrady A1.
Liczący ponad 18 km odcinek autostrady A1 składa się z dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu oddzielonych na stałe pasem rozdziału. Kontrakt przewidywał wybudowanie dwóch dwupoziomowych, bezkolizyjnych węzłów drogowych: Mszana na skrzyżowaniu z DW 933, węzeł Gorzyce będący ostatnim na autostradzie A1 węzłem w Polsce.